30-11-2008 Daders Van Mumbai Mikten Op 5.000 slachtoffers
flickr:3102313024

De terroristen die drie dagen lang dood en verderf zaaiden in de Indiase stad Mumbai hoopten 5.000 slachtoffers te maken, zo maakten de Indiase autoriteiten gisteren bekend. Volgens de krant 'Times of India' bekende een overlevende terrorist dat ze het enorme Taj Mahalhotel helemaal wilden verwoesten. Zo ver kwam het uiteindelijk niet. Maar toch is de dodentol erg hoog. Toen de ordetroepen er gistermorgen na zestig uur van zware gevechten eindelijk in slaagden de laatste terroristen te doden, telden de Indische autoriteiten 195doden en honderden gewonden. Dat terwijl de terroristen maar met tien -en volgens andere bronnen met maximaal 25- zouden geweest zijn.
Actie tot in de puntjes voorbereid.

Ze waren maar met z’n tienen, de terroristen die drie dagen lang een bloedbad aangericht hebben in de Indiase stad Mumbai. Hun actie was tot in de puntjes voorbereid. Verschillende terroristen zouden zelfs een tijd in Mumbai gewoond hebben, vermomd als Maleisische studenten.

Hij heet Azam Amir Kasav. Hij is 21 jaar, perfect Engelstalig, afkomstig uit Faridkot in Pakistan en volgens Indische bronnen een lid van de beruchte islamitische terreurorganisatie Lashkar-e-Taiba, die ontstaan is in het Indiaas-Pakistaanse grensgebied Kashmir en die streeft naar moslimheerschappij van Marokko tot Indonesië.

Het enige beeld dat de wereld van hem kent, is een foto waarop hij een treinstation in Mumbai binnenstapt. Een jongeman als vele andere, zo ziet hij eruit. Kort haar, geen baard, casual gekleed en op sportschoenen. Maar ook met een rugzak vol munitie, zakken vol energierijke gedroogde vruchten en een schietklare kalasjnikov in de hand.

Een bloedbad aanrichten in het station, was de opdracht die Azam Amir Kasav en een nog niet geïdentificeerde andere terrorist meegekregen hadden van hun leiders. En daarna moesten ze samen nog naar een ander doelwit trekken om nog meer gruwel aan te richten. Maar daar zijn de twee nooit geraakt, want de Indische ordetroepen konden hun gestolen auto tegenhouden. De kompaan van Azam werd gedood, nadat eerst een agent werd neergekogeld. Azam zelf kreeg wel een kogel in de hand, maar bleef leven. Zijn arrestatie is een van de sterkste Pakistan kwamen.bewijzen voor de Indische theorie dat de terroristen uit

Helemaal zeker is in elk geval dat de daders woensdagavond met enkele rubberbootjes in Mumbai arriveerden. Eens aan land ging de groep van tien terroristen uit elkaar. Vier van hen gingen naar het luxueuze Taj Mahalhotel. Telkens twee anderen trokken naar het Trident-Oberoi-hotel, naar het treinstation en naar het Nariman Point, het handelscentrum van de stad.

De tien terroristen waren tot in de puntjes voorbereid. Volgens Azam had de leider van de operatie de stad vooraf uitgebreid verkend. Waar nodig had hij foto’s of filmpjes gemaakt. Volgens The Times of India hadden negen van de tien terroristen een tijdlang in Mumbai gewoond, vermomd als Maleisische studenten. En nog volgens Indische media hadden enkele terroristen op voorhand ook kamers gehuurd in de aangevallen hotels om daar massa’s handgranaten te kunnen verstoppen.

Dankzij die voorbereiding konden de terroristen zo opvallend lang standhouden tegen de Indische elitetroepen. Zo kenden ze de geheime doorgangen van de hotels veel beter dan de politiemensen.

De strijd duurde uiteindelijk meer dan zestig uur. Pas gisterochtend konden de laatste drie terroristen in het Taj Mahalhotel gedood worden. De drie hadden zich tot het uiterste verzet en hadden ondertussen een bloedbad aangericht onder de hotelgasten. De ordediensten konden gisteren nog niet met zekerheid zeggen hoeveel lijken verspreid lagen over het honderden kamers tellende hotel.

Het Nieuwsblad – 30-11-2008

//Bron krantenartikel: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GCK23FT2H//

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License