30-11-2008 Al 195 Doden En 295 Gewonden
art_xlarge_29041.jpg

De terroristen zagen hun droomscenario waarbij 5.000 mensen zouden sterven, mislukken. Toch maakten ze minstens 295 gewonden en zeker 195 doden. De meeste slachtoffers zijn Indiërs, maar voorlopig zijn er ook zeker 26buitenlanders onder de doden. Onder hen vijf Amerikanen, twee Fransen, twee Canadezen, twee Australiërs en ook vijf Israëli's.

De slachtoffers zijn vaders en dochters, zakenbonzen en geestelijken. Allemaal waren ze in Mumbai om heel uiteenlopende redenen.

Alan Scherr (58) en zijn 13-jarige dochter Naomi zouden normaal maandag terug naar huis in Virginia vliegen. Ze waren samen op pelgrimstocht in India. De Amerikaanse kunstprofessor en zijn dochter zaten woensdag in de lobby van het Oberoi toen de terroristen binnenvielen. Gisteren werden vader en dochter officieel doodverklaard.

Ook het hoofd van het antiterreurteam staat op de dodenlijst. Herant Karkare kreeg woensdagavond laat drie kogels in de borst toen hij een aanval leidde tegen de bezetters van het hotel. Nog zeker vijftien van zijn collega's bleven in de kogelregen. Rabbijn Gavriel Noach Holtzberg en zijn vrouw Rivka werden vermoord in het joodse centrum. Holtzberg kon nog een kennis bellen om te zeggen dat er gewapende mannen waren. Maar tijdens het gesprek werd de verbinding verbroken. Holtzberg werd geboren in Israel, maar woonde al sinds zijn negende in New York. Hij werd 29. Een van de in het joodse centrum aanwezige gijzelaars kon ontsnappen. In haar vlucht nam de kokkin een jongetje van twee mee. Gisteren bleek dat zijn ouders ook omgebracht waren.

De Brit Andreas Liveras - eigenaar van Liveras Yachts - vertelde de BBC eerder deze week nog dat hij zich schuilhield in een kelder van het Taj Mahal. Enkele uren later werd hij doodverklaard. Loumia Hiridjee - stichtster van het Franse lingeriemerk Princess Tam Tam - en haar man, Mourad Amarsay , ondergingen hetzelfde lot. En Monicia Chhabaria - zus van de bekende Bollywoodactrice Asish Chaudhury - werd gedood tijdens een etentje in een restaurant van het Oberoi. Onder de doden zit ook heel wat personeelsleden van de luxehotels. Boris Rego (25) volgde een opleiding en zou het managersteam van het Taj Mahalhotel binnenkort vervoegen. Zijn zus zei dat ze donderdag nog telefonisch contact met hem had. Maar ook hij overleefde de raid dus niet.

En toch zijn er ook mensen die de terreur kunnen navertellen. Zoals de Britse acteur Joey Jeetun (31). Hij zegt dat hij vermoedelijk overleefde omdat hij in het Leopold Café in het bloed van iemand anders lag. 'Daardoor dachten de terroristen dat ik dood was', vertelde Jeetun. Vrij recent speelde Jeetun overigens nog zelf de rol van een van de Londense shoebomber . En volgens The Times overleefde de Britse 'Curry Koning' Gulam Noon de raid door op zijn kamer te blijven. Hij werd daar negen uur later bevrijd. De man dankt zijn naam aan het feit dat hij elke dag meer dan een kwart miljoen curry's per dag levert in Groot-Brittannië.

Het nieuwsblad – 30-11-2008

//Bron krantenartikel: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GCK23FT31//

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License