29-11-2008 Pakistan Stuurt Directeur Inlichtingendienst Niet

Pakistan stuurt niet de directeur, maar een gewone medewerker van zijn inlichtingendienst naar India om te helpen bij het onderzoek naar de aanslagen in Mumbai.

Dat heeft premier Yousaf Shuja Pasha in de nacht van vrijdag op zaterdag beslist. De onverwachte bocht kan volgens waarnemers de spanningen tussen de buurlanden opnieuw doen toenemen.

Vrijdag had Gilani aangekondigd dat de directeur van de inlichtingendienst, generaal Ahmed Shuja Pasha, in hoogsteigen persoon naar India zou afreizen om te helpen bij het onderzoek. Dat moest de solidariteit en de goede bedoelingen van Pakistan onderstrepen.

In de nacht van vrijdag op zaterdag besloot de premier echter om de directeur te vervangen door een lagere functionaris. Zijn woordvoerder weigerde uitleg te verstrekken over de koerswijziging.

De Pakistaanse publieke opinie en de oppositie had bijzonder negatief gereageerd op het nieuws dat Pakistan de topman van de inlichtingendienst naar India zou sturen. Ook in sommige geledingen van de regering en het leger werd de geste aanzien als een knieval voor de traditionele vijand. Later op zaterdag komt de regering in spoedzitting bijeen.

India houdt vol dat sommige daders van de aanslagen in Mumbai uit Pakistan kwamen. De Indiërs beschuldigen de Pakistaanse inlichtingendiensten er regelmatig van steun te bieden aan gewapende moslimgroepen, maar Islamabad blijft elke betrokkenheid ontkennen. Bij het bloedbad in Mumbai kwamen de voorbije dagen minstens 195 mensen om het leven.

Het Nieuwsblad – 29-11-2008

//Bron krantenartikel: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF29112008_016//

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License