27-11-2008 Bloedbad In Mumbai 2

Minstens 80 doden Buitenlanders gegijzeld in brandend luxehotel Granaten exploderen tussen treinreizigers. Mumbai, de financiële metropool in India, is gisterenavond opgeschrikt door een reeks terreurdaden. Er is sprake van minstens 80 doden en 250 gewonden. Onbekenden hebben met automatische wapens het vuur geopend op luxehotels, het hoofdbureau van de politie en een druk treinstation.

De terroristen viseren vooral buitenlanders. Volgens nieuwszenders CNN en BBC World vragen de aanvallers naar Britse en Amerikaanse paspoorten. Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken zitten er momenteel ook Belgen in Mumbai, maar hoeveel en waar precies is nog niet duidelijk.

De Deccan Mujahideen, een onbekende groepering, heeft de aanslagen opgeëist in een e-mail aan verschillende nieuwsorganisaties.

Twee van de bekendste hotels van de stad, het Taj Mahal en de Oberoi, waren doelwit. In de hotels zouden toeristen gegijzeld worden. Vijftien gegijzelden zouden de Britse of Amerikaanse nationaliteit hebben. Het leger is het Oberoi-hotel binnengetrokken.

Het Taj Mahal hotel staat in brand, ooggetuigen melden grote rookpluimen die uit het immense gebouw opstijgen. Er zouden al vijftig toeristen uit het brandende hotel gered zijn.

Ook het treinstation Chatrapati Shivaji Terminus in Zuid-Mumbai en Leopold's Restaurant, een bekend oriëntatiepunt in de stad, werden beschoten. De muren van het restaurant zaten vol kogelgaten en de vloer was besmeurd met bloed.

Het hoofd van de spoorwegpolitie van Mumbai zei dat verscheidene mannen gewapend met machinegeweren en handgranaten in het station Chatrapati Shivaji verschanst zaten. Politietroepen probeerden de terroristen uit te schakelen. Over de motieven van de aanslagplegers was nog niets bekend.

In het Taj Mahal zaten verscheidene Europarlementariërs, onder wie de Brit Sajjad Karim (38) en de Duitse Erika Mann (57). Hun lot is onduidelijk. Toen hij zich verschanst had in de kelder van het hotel, viel de batterij van zijn gsm plat. De Duitse socialiste sprak voor het laatst vanuit de keuken, waarnaar ze gevlucht was. 'Het is te gevaarlijk om te praten.' Sajjad Karim kon een relaas maken van de gebeurtenissen. Hij zei dat hij en verscheidene andere parlementsleden de deur van hun kamer hadden gebarricadeerd. 'Ik was in de lobby toen gewapende mannen binnendrongen', vertelde hij telefonisch. 'Een schutter stond kogels in het rond te vuren, vlak naast mij. Ik slaagde erin weg te komen en rende de hotelkeuken in.' Karim en Erika maken deel uit van een delegatie die een topconferentie van de Europese Unie en India voorbereidt. Een andere Europarlementariër zou gewond zijn en overgebracht naar het ziekenhuis.

Mumbai is al vaker het doelwit geweest van aanslagen. In maart 1993 pleegden gangsters die banden onderhielden met Pakistaanse extremisten een serie bomaanslagen op een beursgebouw, treinen, hotels en benzinestations. Daarbij vonden 257 mensen de dood en raakten er ruim 1.100 gewond. De aanslagen waren een vergelding voor de dood van honderden moslims bij eerdere religieuze onlusten.

In 2003 kwamen er 52 mensen om het leven bij bomaanslagen die het werk zouden zijn van moslimextremisten. In juli 2007 werden verscheidene treinwagons en een station getroffen door zeven explosies. Er vielen 187 doden.

Het Nieuwsblad – 27-11-2008

//Bron krantenartikel: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=HJ23CGHO//

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License