26-11-2008 Bloedbad In Mumbai
flickr:3101478375

Mumbai, de financiële metropool in India, is woensdagavond opgeschrikt door een reeks terreurdaden. Een zestigtal lijken en meer dan 200 gewonden werden naar het ziekenhuis gebracht.

Twee van de bekendste hotels van de stad, het Taj Mahal en de Oberoi, waren doelwit. Ook het treinstation Chhatrapati Shivaji Terminus in Zuid-Mumbai en Leopold's restaurant, een bekend oriëntatiepunt in de stad, werden beschoten. Het restaurant zat vol kogelgaten en de vloer was besmeurd met bloed.

In beide hotels worden mensen door gewapende mannen gegijzeld, liet politiechef A.N. Roy weten. Volgens een Britse ooggetuige werden in de Oberoi tientallen mensen vanuit het restaurant naar het trappenhuis gedreven en zouden de daders het vooral op Britten en Amerikanen hebben gemunt.

Het hoofdbureau van politie in Zuid-Mumbai, het gebied waar de meeste aanslagen plaatsvonden, werd eveneens hevig onder vuur genomen. "Wij liggen onder vuur, er wordt bij de poort geschoten", zei een politiewoordvoerder over de telefoon.

Een groep die zich voorstelt als de moedjahedien van Deccan heeft de aanslagen in Mumbai opgeëist. Dat meldt het Indiase agentschap PTI.

De aanslagen begonnen woensdagavond en gingen door in de vroege ochtend. Politietroepen probeerden de terroristen uit te schakelen. Over de motieven van de aanslagplegers was nog niets bekend.

In het Taj Mahal zaten verscheidene europarlementariërs, onder wie de Brit Sajjad Karim. Hij zei dat hij en verscheidene andere parlementsleden de deur van hun kamer hadden gebarricadeerd. 'Ik was in de lobby toen gewapende mannen binnendrongen', vertelde hij telefonisch. 'Een schutter stond kogels in het rond te vuren, vlak naast mij. Ik slaagde er in weg te komen en rende de hotelkeuken in.' Karim maakt deel uit van een delegatie die een topconferentie van de Europese Unie en India voorbereidt.

Het nieuwsblad – 26-11-2008

//Bron krantenartikel: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF27112008_041//

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License